Verleng aflossingsvrije hypotheek

Geplaatst op: 19-07-2019, 08:50:50

Om te voorkomen dat oudere mensen gedwongen hun huis uit moeten, moet de looptijd van aflossingsvrije hypotheken verlengd worden. Dat zou veel onnodige onzekerheid bij huiseigenaren wegnemen.

Die oproep doen Vereniging Eigen Huis en adviesketen De Hypotheekshop. Zij stellen dat veel mensen met een bescheiden salaris of pensioen in de problemen kunnen komen als ze op het einde van de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheek komen. De verstrekker moet dan namelijk opnieuw toetsen of ze de hypotheek wel kunnen dragen.

„Dat gebeurt met normen die in de praktijk helemaal niet van toepassing zijn”, zegt Mark de Rijke, directeur van De Hypotheekshop. „Ze sluiten niet aan bij de praktijk. Uit de toets kan namelijk komen dat je de maandlasten niet kan dragen, terwijl dat in de praktijk prima kan. Ook met bijvoorbeeld een lager pensioeninkomen. Er zijn nog niet of nauwelijks betalingsproblemen gesignaleerd.”

Gedwongen

Wie niet door de toets komt en ook niet genoeg spaargeld heeft om de resterende hypotheekschuld te betalen, kan dan gedwongen worden om het huis te verkopen om met dat geld alsnog de hypotheek af te lossen. De Rijke: „Het zou heel raar zijn als iemand die nooit een betaling heeft gemist en de lasten prima kan blijven dragen, toch uit huis wordt gezet. Verkopen en huren zou een veel duurdere optie zijn.”

Het einde van de looptijd zorgt voor onzekerheid bij huiseigenaren, merkt Eigen Huis onder haar leden. „Ze hebben last van spanning”, zegt Michel Ligtlee. „De bank kan klanten voor de keuze stellen om snel fors af te lossen of het huis te koop te zetten. Maar dat kunnen en willen mensen niet. Daarom doen wij het pleidooi: rek die looptijd op. Voor veel mensen zijn de maandlasten van aflossingsvrij geen enkel probleem.”

Aflossingsvrij

Er zijn ruim een miljoen huiseigenaren met een geheel of gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek, waarvan volgens Eigen Huis een grote groep een relatief laag aflossingsvrij deel heeft. Als het aan de vereniging en De Hypotheekshop ligt, kunnen mensen waar minder dan €100.000 van de woningschuld aflossingsvrij is, zonder meer een langere looptijd krijgen. „Dat zijn woningen waar gigantische overwaardes in zitten”, zegt De Rijke.

Eigen Huis wijst erop dat er al geldverstrekkers zijn die werken met een langere looptijd. „Rabobank heeft helemaal geen einddatum, maar voert wel gesprekken met klanten over de betaalbaarheid. ASR heeft de looptijd laatst verlengd naar 75 jaar”, zegt Ligtlee.

De Nederlandse Vereniging van Banken laat in een reactie weten dat mensen die denken in de problemen te komen tijdig een gesprek aan moeten gaan met hun geldverstrekker. „Dan kan verlengen alsnog een optie zijn, als het verantwoord is”, zegt de woordvoerder. „Maar verantwoorde kredietverlening blijft wel de basis van alles.”

Bron: bijdrage van 19 juli 2019 van Leon Brandsema op www.dft.nl